Karlstad

Veckobrev v49

4 december 2023

” Wermlands Skomakeri ”

Den riktiga skomakaren, Robin Johansson, kom med flera eleganta skor, för att prata om de kvalitetsskor han har till försäljning i sin butik på Fredsgatan.

Dessa görs numera oftast i Northampton i UK. Ett väldigt speciellt yrke, där det krävs 200+ moment per sko, för rätt kvalitet. Då kan man förstå att dessa kostar från 2.000 kr och uppåt, men de håller sig också fina i 10-15 år, om man sköter dom och använder skoblock i cederträ (gör väl alla).

Vi fick även höra lite om skovård. Putsa dina skor med ”riktig” skokräm, då håller de sig länge. Var inte rädd för att blöta när bra mockaskor. De torkar och behöver sedan bara borstas, så är de som nya igen (om de var bra nog från början).

Tack Robin, dina skor från Crockett & Jones var verkligen imponerande.

Sekreteraren

Kommande program:

Karlstad RK, ÅRSMÖTEHotell Drott, 11 december, 11.45 – 13.00.
Anmäl gärna att du kommer via hemsidan eller till karlstad@rotary.se.
Mötesvärd: Sven-Åke Asplund.

Karlstad RK, JULAVSLUTNING, Hotell Drott, 18 december, 11.45 – 13.00 med liten julbuffé samt en betraktelse av vår hedersmedlem, biskop Sören Dalevi (föranmälan till buffén, 135 kr).

Karlstad City RK, ” Karlstad Universitet – Jerker Moodysson ”. Frukostträff på Hotell Plaza, fredag 8 december, 07.30 – 08.45!

2024 © RC Karlstad - alla rättigheter förbehålles