MSB i Kongo

Veckobrev V10

13 mars 2023

BLÖTSNÖ!

När vi väntar på våren är kanske inte de bästa förutsättningarna för att locka ut våra medlemmar. Ändå kom 18 tappra medlemmar och 2 gäster, för att lyssna på MSB i Kongo.

Ulf inledde med att prata om sista styrelsemötet. Klubben vill gå i gång med några lokala projekt. Vilka? Vi har standarer från andra klubbar lagrade som kommer att slängas om ingen vill ha dom. Finns fotograferade under dokument i Polaris. Mötet 5/6 är inställt, klämdag. 10/4 spelar Karlstad sin första seriematch för året.

Sedan var det dags för dagens föredrag av Tomas Mellroth, som har varit  uppdrag av MSB i Kongo, som elektriker. Tomas började med att informera om Kongo generellt. Folkmord, korruption, militärkupper, 96 M invånare, 120 etniska grupper, fattigdom, svält. Ett land med massor av naturrikedomar som inte kommer folket till del, men landets skönhet delar alla. Vi blev alla tagna av detta. Man uppskattar Sverige lite extra efter det.

Tomas uppdrag var att se till att det fanns tillgång till elektricitet för olika FN-program, bla. World Food Program. Det gick bra, även om de var utsatta för risker för kidnappning och annat våld hela tiden. Mycket intressant och spännande föredrag. Välkommen tillbaka och berätta om Pakistan!

Sekreteraren

Nästa vecka!
Karlstad RK, ”Människohandel och prostitution i länet” - Hotell Drott,  13 mars 11.45 – 13.00. Anmäl gärna att du kommer via hemsidan eller till karlstad@rotary.se.
Mötesvärd: Ann-Britt Sandberg!

Karlstad City RK, som har frukostmöte på Muséet fredagar 07.30 – 08.45, har Guvernörsbesök den 15/3. Dessutom talar Torbjörn Karlsson om mark och exploatering inom Karlstad Kommun.

2024 © RC Karlstad - alla rättigheter förbehålles